Mokymo(si) ciklas MOKYK(IS) MUZIEJUJE. Atrask. Pažink. Patirk.
Savarankiškos pamokos
Lietuvos jūrų muziejaus komanda 2020 metų pradžioje ėmėsi iniciatyvos savo įstaigos erdvėse organizuoti mokymų ciklą „MOKYTIS MUZIEJUJE“, kurio tikslas – kultūros ir švietimo įstaigų bendradarbiavimas, kai muziejus ir bet kuri švietimo įstaiga imasi edukacinių projektų, papildančių ugdymo procesą. Šio bendradarbiavimo rezultatas turėjo tapti pačių mokytojų sukurtos bendrojo ugdymo turinį atitinkančios pamokos, kurios būtų vedamos muziejuje, pasitelkiant muziejaus ekspozicijas ir eksponatus kaip priemonę norimai temai atskleisti. Minėta kryptimi vedė noras sukurti tokią metodinę pamokų medžiagą, kuri taptų laisvai prieinama kiekvienam Lietuvos mokytojui.
Idėją įgyvendinti pasikvietėme puikius partnerius – Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centrą, kuris siekiant norimo rezultato galėtų padėti apjungti švietimo bendruomenę, rūpintųsi informacijos sklaida. Projekto idėjos pripažinimas ir įvertinimas, kaip puikios galimybės mokytojui kūrybiškai organizuoti ugdymo procesą realiai įgyvendinant daugelį Geros mokyklos koncepcijoje įvardintų krypčių, leido patikėti būsimo projekto sėkme. Taip bendru sutarimu pradėjome kryptingą net 80 akademinių valandų programą (iš jų 42 savarankiško darbo akademinės valandos), kuria siekėme įkvėpti mokytojus bendradarbiauti, tai yra veikti kartu ir Lietuvos jūrų muziejuje saugomų intelektualinių resursų bei muziejaus rinkinių arsenalą pritaikyti bendrosioms ugdymo programoms,
Projekto eiga
I dalis „ATRASK BENDRADARBIAVIMO DŽIAUGSMĄ“. Atrasti džiaugsmą bendrystėje – toks ir buvo mūsų pirmojo susitikimo su mokytojais muziejuje tikslas. Į susitikimą atvyko per 100 švietimiečių. Siekėme atskleisti muziejaus misiją supažindindami dalyvių smalsumą muziejaus ekspozicijomis. Norėjome, kad kuo daugiau Klaipėdos miesto mokytojų iš įvairiausių ikimokyklinio, pradinio, bendrojo ugdymo ir kitų švietimo įstaigų bei užimtumo centrų atrastų muziejų, kaip naujovėms atvirą, kūrybišką, nuolat kintančią ir lanksčiai prisitaikančią prie įvairiausių aplinkybių organizaciją. Norėjome parodyti, kad visada esame pasiruošę naujiems pasiūlymas ir projektams veikti drauge su Klaipėdos švietimo bendruomene. Norėdami padrąsinti mokytojus, dalinomės jau vykstančiomis panašaus pobūdžio organizacijų bendradarbiavimo patirtimis. Tai patvirtindami pranešėjai iš KKKC parodų rūmų, MO muziejaus, Šiaulių dailės galerijos bei kitų miestų ugdymo įstaigų darbuotojai skleidė savo gerąją patirtį. Džiugu, kad savo bendradarbiavimo su muziejais patirtimi susitikimo metu dalinosi ir mokytojai klaipėdiečiai.
II dalis „PAŽINK KŪRYBOS LAISVĘ“. Antrasis susitikimas kvietė projekto dalyvius susipažinti su įvairiais kūrybiško mokymosi metodais. Kūrybininkai praktikai, lektoriai: Kristupas Sabolius ir Tomas Ramanauskas, Justas Tertelis ir Ernesta Šimkienė, vedė klausytojus klaidžiais kūrybiškumo keliais. Šio susitikimo tikslas buvo pažadinti dalyviuose esantį kūrybinį potencialą, kuris įgalintų paskatinti, suintriguoti ir padrąsinti bei išlaisvinti kiekviename tūnantį kūrėją, idėjų generatorių.
III dalis „PATIRK MOKYMOSI DŽIAUGSMĄ“. Praktinis mokymo(si) procesas apėmė 6 kūrybines sesijas ir darbą su mokytojais mažomis grupėmis. Kiekviena iš grupių, pasinaudodama mokymų metu įgyta patirtimi, buvo kviečiama sukurti savo pamoką muziejuje. Diskutuodami, aptardami tam tikras praktines metodines rekomendacijas, mokytojai dalinosi idėjomis ir jos įgyvendinimo būdais bei priemonėmis. Mokytojams buvo sudarytos sąlygos savarankiškai lankytis muziejaus erdvėse, tyrinėti ekspozicijų medžiagą ir generuoti idėjas pamokoms.
IV dalis „PAMOKA MUZIEJUJE“. Paskutiniame projekto etape muziejus mokytojams, projekto dalyviams, suteikė galimybę neatlygintinai naudotis visa muziejaus infrastuktūra, laisvai interpretuoti muziejaus ekspozicijas, naudotis visomis įmanomomis priemonėmis pamokos tikslui pasiekti. Vyko konsultacijos, mokytojai rengdami pamokos planus turėjo galimybę konsultuotis ir vieni su kitais, ir su muziejaus specialistais, ir su švietimo centro metodininkais. Dalyviai buvo raginami pasirinkti sau tinkamiausią laiką ir suplanuotą pamoką realiai išmėginti muziejuje su mokiniais. Dalis jų buvo išmėgintos ir toji patirtis leido parengti tokią pamokos medžiagą, kuri atlieptų realų pamokos vyksmą.
Projekto rezultatas
Ir projektas davė puikių rezultatų. Muziejus tapo visa apimančiomis kūrybinėmis dirbtuvėmis, kur susitiko kūrėjai-kūrybininkai, muziejaus darbuotojai ir mokytojai. Atsivėrė kitas požiūrio taškas – tiesiog pasiūlyta išbristi iš tradicinės pamokos rėmų ne tik vietos, laiko, taikomų metodų ir vertinimo būdų prasme, bet ir santykio su dėstomo dalyko turiniu. Vyko savitas eksperimentas, kurio dėka sukurta ne viena lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos, istorijos, užsienio kalbų, dailės, muzikos, biologijos, etikos ir kitų dalykų pamoka.
Pamokos parengtos pagal vieną bendrą plano struktūrą, visos orientuotos į bendrųjų ir dalykinių kompetencijų ugdymą. Didžioji dalis pamokų – integruotos pamokos, ir čia mokytojams atsiveria puikios dalykų integracijos galimybės. Pamokų aprašai parengti juos papildant dalomąja medžiaga, tai palengvina mokytojų pasirengimo darbą, kaip įveiklinti mokinius atlikti užduotis. Rekomenduojama vertinimo sistema leidžia ne tik fiksuoti asmeninę vaiko pažangą, įvertinti darbą grupėje pažymiais, bet ir numato refleksiją, neformalų vertinimą, kas yra ypač svarbu pamokoje. Pamokų išplėstiniuose planuose galima rasti nuorodas, prie kokių ekspozicijų vyksta pamokos epizodas, kokie metodai ir priemonės taikomi, todėl patartina prieš atvykstant vesti pamoką į muziejų susipažinti su erdvių išdėstymo planu, ekspozicijų turiniu.
Pastebėjome, kad šis mokymo(si) projektas tapo puikia baze patyriminiam mokymui įgyvendinti, taip pat tobulinti kompetencijas pagal mokyklų vertinimo rodiklius ir sritis, apimančias ugdymą ir mokinių patirtis, mokinių kompetencijas mokytis, įsivertinti, taip pat atveria puikias galimybes kūrybiškos ugdymosi aplinkos, mokymuisi be sienų sukurti, veikti komandomis ir skleistis mokytojo asmeniniam meistriškumui, ruošiant mokinį ne tik egzaminui, bet ir gyvenimui.
Labai svarbu suprasti, kad muziejaus erdvės ir atskiros ekspozicijos yra naudojamos pamokos turiniui atskleisti tyrinėjant ir tai nėra ekskursija po muziejų. Tam rekomenduotumėme skirti laiko su muziejaus ekspozicijomis susipažinti papildomai.
Klaipėdos miesto pedagogų ir kultūros centro metodininkė Jovita Norvilienė
Lietuvos jūrų muziejaus edukacijos ir lankytojų aptarnavimo skyriaus muziejininkė-edukacinių programų koordinatorė Vida Narveišytė
INFORMACIJA
Kiekviena pateikta pamoka yra tam tikros trukmės (45/60/90 min.). Laikas rekomenduojamo pobūdžio.
Savarankiškos pamokos kaina muziejaus nedarbo dienomis 30 eur.
Darbo dienomis, įsigijus bilietus į muziejų, pamoka yra nemokama.
Būtina išansktinė registracija el.paštu edukacija@muziejus.lt arba telefonu +370 659 21 932